Kosten van een verkoopmakelaar

Bij het kiezen van een verkoopmakelaar is het goed om te weten dat verkoopmakelaars twee verschillende benaderingen gebruiken voor het doorberekenen van hun kosten aan de verkoper. Er is de traditionele methode waarbij een vast courtagetarief van de verkoopsom in rekening gebracht. Vaak bedraagt dit courtagetarief 1,85%, maar afwijkingen naar beneden en naar boven zijn ook gebruikelijk.

Vergelijk direct tot wel 6 offertes!

Daarnaast zie je tegenwoordig steeds meer verkoopmakelaars die een vast tarief voor de verkoopbegeleiding hanteren. Het is van belang om van tevoren goede afspraken te maken met de verkoopmakelaar over bijkomende kosten zoals: doorbelaste B.T.W., kadasterkosten, gemeentelijke leges en administratiekosten. Met name in de bijkomende kosten zit veel verschil tussen de tarieven van verkoopmakelaars. De belangrijkste oorzaak daarvan is wat de verkoopmakelaar voor je gaat doen. Minstens even belangrijk als de kosten van de verkoopmakelaar is wat een verkoopmakelaar je oplevert. Wat is eigenlijk de toegevoegde waarde van een verkoopmakelaar?

Wat doet een verkoopmakelaar?

Een verkoopmakelaar is een gecertificeerde professional die je belangen vertegenwoordigt tijdens het verkoopproces van uw woning. Veel mensen denken dat de verkoopmakelaar alleen een bord in je tuin plaatst en bezichtigingen doet. Dat is inderdaad het meest zichtbare deel van de inzet van een verkoopmakelaar, maar daarnaast heeft een verkoopmakelaar veel meer toegevoegde waarde.

Ruime verkoopervaring in de aanbieding

Allereerst heeft een verkoopmakelaar uitgebreide bouwkundige kennis en ruime ervaring met het verkopen van onroerend goed in jouw buurt, daarmee kun jij je voordeel doen. Een goed voorbeeld is het bepalen van de vraagprijs. De verkoopmakelaar kan, door zijn of haar kennis en ervaring, de vraagprijs precies goed kan inschatten. Zo wordt de vraagprijs gebaseerd op, onder meer, originele bouwkosten, grootte van het perceel, bouwkundige staat, aantrekkelijkheid van de woning en de aantrekkelijkheid van de wijk. Daarnaast speelt nog mee of er meerdere woningen in jouw wijk te koop staan en in hoeverre deze vergelijkbaar zijn met jouw woning. Tenslotte speelt strategie nog een rol in de vraagprijsbepaling: moet de vraagprijs nét onder de prijs van een vergelijkbare woning in de wijk zitten of juist flink erboven? Dit zijn vragen waarbij je makelaar een antwoord kan geven na een persoonlijk gesprek.

Promotie van de verkoopmakelaar?

Daarnaast verzorgt een makelaar de promotie van je woning. Denk hierbij aan plaatsing op diverse websites, een eigen brochure, advertenties, speciale verkoopstyling van je woning, enzovoort. Vaak hangt een intensieve marktbenadering een ander prijskaartje als aan alleen een ‘Te koop’-bord in je tuin dus maak hierover goede afspraken. Een van de onderdelen van de promotie van je woning is ook de bezichtiging door aspirant kopers. Ondanks het schijnbare gemak waarmee een verkoopmakelaar een bezichtiging uitvoert zit er wereld van ervaring achter een schijnbaar gewone, simpele bezichtiging. Waarop moet de aandacht van de aspirant kopers worden gevestigd en waarop juist niet? Welke zwakke punten van de woning moeten worden belicht en welke kunnen gerust onbesproken blijven? Vragen met niet alleen commercieel belang, maar ook met een juridische angels en voetklemmen.

Wie begeleidt het verkoopproces?

Bij de verkoop van je eigen woning is het prettig om te kunnen vertrouwen op iemand die ervaring heeft en je kan vertellen hoe je moet omgaan met meerdere belangstellenden voor je woning en wat je moet doen als een bod wordt uitgebracht. De adviezen van een verkoopmakelaar kunnen in dit proces duizenden euro’s opbrengen.

kosten verkoopmakelaar

Gerelateerde artikelen

Hulp nodig of vragen?
Hulp nodig of vragen?Jesper Blejie